Innan du designar ditt gränssnitt måste du definiera hur folk ska använda det. Med den ökande förekomsten av beröringsbaserade enheter är detta ett mer avgörande problem än du kanske tror. Ett tydligt exempel är Tinder: appens användarupplevelse definieras bokstavligen av lättheten och impulsiviteten med ett enkelt svep.

Ett enkelt svep

Människor använder webbplatser och appar på två sätt: direkt (genom att interagera med produktens gränssnittselement) och indirekt (genom att interagera med UI-element utanför produkten).

Exempel på direkta interaktioner

  • Att trycka på en knapp.
  • Svepa en bild.
  • Dra och släppa ett objekt med en fingertopp.

Direkta interaktioner är de som sker direkt på skärmen eller med enhetens gränssnitt, vilket kräver en omedelbar fysisk handling från användaren.

Exempel på indirekta interaktioner

  • Peka och klicka med en mus.
  • Använda tangentkommandon/genvägar.
  • Skriva i ett formulärfält.
  • Rita på en surfplatta.

Indirekta interaktioner sker oftast med hjälp av externa enheter som mus eller tangentbord och kan vara lika viktiga som direkta interaktioner, beroende på användningssituationen.

Att trycka på en knapp

Ibland är en interaktion alldeles för lätt. Ett enkelt tryck kan leda till oväntade resultat om gränssnittet inte är tydligt utformat. Det är därför viktigt att noggrant överväga knappens storlek, placering och feedback för att undvika misstag.

Anpassa till dina användare

Vilka dina användare är och vilka enheter de använder bör bestämma dina designbeslut. Om du designar för seniorer eller andra med begränsad fingerfärdighet, skulle du inte vilja begränsa dig till att svepa. Större knappar och enklare navigering kan förbättra deras upplevelse avsevärt.

Stöd för specifika användargrupper

Om du designar för författare eller kodare, som främst interagerar med appar via tangentbordet, vill du stödja alla vanliga kortkommandon för att minimera tiden de behöver arbeta med musen. Tangentbordsgenvägar kan förbättra effektiviteten och produktiviteten för dessa användare.

Minimera tiden

Att minimera tiden det tar för användare att utföra uppgifter är en grundläggande princip i gränssnittsdesign. Genom att förstå hur olika användargrupper interagerar med ditt gränssnitt kan du optimera deras upplevelse och göra ditt gränssnitt mer intuitivt och effektivt.

Slutsats

Att definiera hur människor använder ditt gränssnitt är en kritisk del av designprocessen. Genom att noggrant överväga både direkta och indirekta interaktioner och anpassa dina designbeslut efter dina användares behov och preferenser kan du skapa en användarvänlig och effektiv produkt. Tänk på att alltid testa och iterera din design för att säkerställa att den möter användarnas förväntningar och krav.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *