Vad är webbdesign?
Webbdesign avser designen av webbplatser som visas på internet. Det hänvisar vanligtvis till användarupplevelseaspekterna av webbplatsutveckling snarare än mjukvaruutveckling.
Webbdesign brukade tidigare fokusera på att designa webbplatser för stationära webbläsare; Men sedan mitten av 2010-talet har design för webbläsare för mobiler och surfplattor blivit allt viktigare.
En webbdesigner arbetar med utseendet, layouten och i vissa fall, innehållet på en webbplats. Utseende, till exempel, relaterar till färger, teckensnitt och bilder som används. Layout avser hur information struktureras och kategoriseras. En bra webbdesign är lätt att använda, estetiskt tilltalande och passar webbplatsens användargrupp och varumärke.
Många webbsidor är designade med fokus på enkelhet, så att ingen ovidkommande information och funktionalitet som kan distrahera eller förvirra användare visas. Eftersom grundstenen i en webbdesigners produktion är en webbplats som vinner och främjar målgruppens förtroende, är det viktigt att ta bort så många potentiella punkter av användarfrustration som möjligt.
Två av de vanligaste metoderna för att designa webbplatser som fungerar bra både på desktop och mobil är responsiv och adaptiv design. I responsiv design rör sig innehåll dynamiskt beroende på skärmstorlek; i adaptiv design är webbplatsens innehåll fixerat i layoutstorlekar som matchar vanliga skärmstorlekar.
Att bevara en layout som är så konsekvent som möjligt mellan enheter är avgörande för att upprätthålla användarnas förtroende och engagemang. Eftersom responsiv design kan innebära svårigheter i detta avseende måste designers vara försiktiga med att avstå från kontrollen över hur deras arbete kommer att se ut. Om de också är ansvariga för innehållet, samtidigt som de kan behöva bredda sin kompetens, kommer de att njuta av att ha full kontroll över den färdiga produkten.
Lär dig mer om webbdesign
En av nyckelingredienserna för en framgångsrik produkt är skapandet av effektiva och visuellt tilltalande displayer. För att producera sådana högkvalitativa skärmar, oavsett om de är grafiska (t.ex. webbplatser) eller påtagliga (t.ex. fjärrkontroller), krävs en förståelse för människans syn, tillsammans med kunskap om visuell perception. Genom att observera, undersöka och identifiera exempel på våra perceptuella förmågor kan vi designa produkter enligt dessa förenande egenskaper.
Gestaltpsykologi är en teori om sinnet som har tillämpats på ett antal olika aspekter av mänskligt tänkande, handlingar och perception. Gestaltteoretiker och forskare försöker särskilt förstå visuell perception i termer av hur underliggande processer är organiserade och hur de hjälper oss att förstå världen.
Organisationen av dessa kognitiva processer är viktig för vår förståelse av hur vi tolkar den ständiga strömmen av visuell information som kommer in i våra ögon och hur den blir en sammanhållen, meningsfull och användbar representation av världen. Under de senaste tjugo åren har gestaltpsykologernas arbete anammats av interaktionsdesigners och andra yrkesverksamma som är involverade i utvecklingen av produkter för mänskliga användare.
Tillämpningen av gestalttänkande på design ger oss insikter och nya sätt att närma oss problem och utmaningar. Genom att i vårt eget sinne betona de många sätt vi organiserar visuell information på, kan vi förbättra vår design för alla användare.